Het bekende kinderboek “Alice in Wonderland (Alice’s Adventures in Wonderland) is geschreven in 1865 door Lewis Carroll, pseudoniem van de Engelse wiskundige Charles Lutwidge Dodgson. Het sprookjesachtige verhaal kent een veelheid aan interessante gedachten die verpakt zijn in ogenschijnlijk kinderlijk onschuldige uitspraken. Een daarvan is de vraag van Alice aan de Kat: ”Kun je me misschien ook vertellen welke weg ik nu moet nemen?” “Dat hangt er heel erg vanaf waar je naartoe wilt,” antwoordt de Kat. “Dat maakt mij niet zo veel uit,” zegt Alice. “Dan maakt het ook niet uit welke weg je neemt,” zegt de Kat. “Als ik maar ergens kom,” voegt Alice er ter verduidelijking aan toe. “O, je komt vast wel ergens,” zegt de Kat “als je maar lang genoeg loopt”. Leuk voor kinderen, een bron van inspiratie voor wie iets verder nadenkt.
“Dat hangt er heel erg vanaf waar je naartoe wilt”
Of veel mensen heel duidelijk weten waar ze nou eigenlijk naar toe willen?
Bewust of vaak misschien zelfs onbewust wil ieder mens toch wel ergens komen. Een fijne toekomst, succes in het werk… Wie kan er niet allerlei aantrekkelijke dingen voor de toekomst bedenken als je er even rustig voor gaat zitten. En de waarheid die de Kat aan Alice meegeeft staat als een huis: “Je komt vast wel ergens, als je maar lang genoeg loopt”. Maar hoe vaak komen mensen na “maar lang genoeg lopen” nou echt waar ze eigenlijk op gehoopt hadden? “Het hangt er heel erg van af waar je naar toe wilt,” was natuurlijk een hele logische vraag van de Kat. Volwassen mensen zullen dan niet zo snel zeggen: “Dat maakt mij niet zo veel uit”. Maar of veel mensen heel duidelijk weten waar ze nou eigenlijk naar toe willen? Welke toekomst ze voor zich zien?
Van bedrijven kunnen we leren.
Vraag de directie van een bedrijf: “Waar willen jullie naar toe met het bedrijf?” Als het antwoord niet verder komt dan: “veel winst maken”, dan kunnen ze bijna net zo goed zeggen: “Ik weet het niet en het maakt ons allemaal niet zo veel uit”. Maar bedrijven als Albert Heijn, Apple, Microsoft, Google en héél veel anderen zeggen niet als je vraagt waar ze naar toe willen: “We willen meer winst maken.” Ze denken na welke taak ze als bedrijf voor zich zien, wat ze met hun bedrijf willen bereiken. Zulke bedrijven hebben een hele duidelijke toekomstvisie. En als dat duidelijk is, dan wordt het ook veel makkelijker om te kiezen welke weg je moet gaan als bedrijf om je doelen te bereiken.
“Waar wil je eigenlijk naar toe?”
Ja zullen veel mensen zeggen: “Heel gelukkig worden” of misschien ook wel “En heel rijk worden”. Dat lijkt wel op Alice die de weg vroeg en als belangrijke antwoord kreeg “Het hangt er heel erg van af waar je naar toe wilt”. Winst maken is geen eerste doel voor bedrijven met een duidelijke visie, maar een gevolg. Zo is ook gelukkig worden geen doel op zich. Maar werkelijk geluk is het gevolg van de juiste doelen voor je zien en dan kiezen om de weg die daarnaar toe leidt elke dag te gaan. Jij en ik zullen vast ergens komen als we “lang genoeg lopen”. Maar die eenvoudige vraag van de Kat aan Alice is belangrijk om de juiste weg in ons leven te kiezen: “Het hangt er heel erg vanaf waar je naar toe wilt.” Daar goed over nadenken, dat is heel goed bestede tijd.